秘術の癒し手(アーキタイプ)Arcane Healer (出典:Faiths and Philosophies pg. 13)
Though bards may have different reasons for wanting to heal the sick and injured, both out of pure altruism and in order to keep adventuring companions safe, the ability to heal also makes it much easier for a bard to pose as a cleric or other divine healer, opening the door for a wide array of swindles and scams. バードが病人や負傷者を癒す理由は、純粋な利他主義や冒険仲間の安全のためなど様々だが、癒しの能力はバードが クレリックや他の神聖な癒し手を装うことを容易にし、様々な詐欺行為への道を開くことになる。
Channel Energy (Su): At 2nd level, an arcane healer gains the ability to channel positive energy as a cleric of one level lower than his level. If a creature within the channeled energy’s area of effect would be allowed a save against its effects, the DC is equal to 10 + 1/2 the arcane healer’s level + the arcane healer’s Charisma modifier. An arcane healer can use this ability once per day at 2nd level, gaining an additional use per day every four levels thereafter (6th, 10th, 14th, and 18th), to a maximum of 5 times per day at 18th level. This ability replaces versatile performance. エネルギー放出(超常):2レベルで、秘術の癒し手は自分のレベルよりも1レベル低いクレリックのように正のエネルギーを 放出する能力を得る。エネルギーの効果範囲内にいるクリーチャーがその効果に対するセーヴを許される場合、そのDCは 10+秘術の癒し手のレベルの1/2+秘術の癒し手の魅力修正値に等しい。秘術の癒し手は、2レベルで1日1回この能力を 使用でき、その後4レベル(6、10、14、18)ごとに1日1回追加で使用でき、18レベルでは1日5回まで使用できる。 この能力は万能なる芸を置き換える。
Inspiring Healing (Sp): At 5th level, an arcane healer gains the ability to expend rounds of his bardic performance to provide extra healing to his allies. By expending 2 rounds of bardic performance, an arcane healer can cast cure light wounds as a spell-like ability. At 11th level, the arcane healer can expend 2 rounds of bardic performance to cast cure moderate wounds as a spell-like ability. At 17th level, he may instead expend 2 rounds of bardic performance to cast cure serious wounds as a spell-like ability. No single target may be affected by an arcane healer’s inspiring healing ability more than once in a 24-hour period. This ability replaces loremaster. 鼓舞による治癒(擬呪):5レベルになると、秘術の癒し手はバードの呪芸のラウンドを消費して、味方に追加の治癒を 与える能力を得る。バードの呪芸を2ラウンド消費することで、疑似呪文能力としてキュア・ライト・ウーンズを唱える ことができる。11レベルでは、バードの呪芸を2ラウンド消費することで、疑似呪文能力としてキュア・モデレイト・ ウーンズを唱えることができる。17レベルでは、バードの呪芸を2ラウンド消費することで、擬似呪文能力としてキュア・ シリアス・ウーンズを唱えることができる。 秘術の癒し手の鼓舞による治癒能力は、1つの対象が24時間の間に1回以上影響を受けることはない。この能力は博識を置き換える。
Thundercallers bear the knowledge of the ancients, wielding it like a weapon to protect the land for which they care so deeply. Their voices ring like thunder, calling the sky’s wrath down upon their enemies and summoning furious rage to bolster their allies. 雷鳴を呼ばうものは、自ら保持する古代の知識を武器のように操り、自分たちが大切にしている土地を守る。 彼らの声は雷のように鳴り響き、敵には空の怒りを呼び降ろし、味方には激しい怒りを呼び覚ます。
Bound to the Land (Ex): A thundercaller gains a bonus equal to half her level on Handle Animal checks, Knowledge (nature) checks, and Survival checks. This replaces bardic knowledge. 故地との係累(変則):雷鳴を呼ばうものは〈動物使い〉〈知識(自然)〉〈生存〉の判定に、レベルの半分に等しいボーナスを得る。 これはバードの知識を置き換える。
Bardic Performance: A thundercaller gains the following types of bardic performance. バードの呪芸:雷鳴を呼ばうものは以下の種類のバードの呪芸を得る。
Thunder Call (Su): At 3rd level, the thundercaller can start a performance to unleash a deafening peal of thunder. This allows the thundercaller to spend a round of performance to create an effect similar to the spell sound burst (having the same range and area and allowing the same saving throw). At 7th level, the sonic damage dealt by this blast of sound increases to 3d8. This damage further increases by 2d8 at 11th level, and every 4 levels thereafter. A creature that succeeds at its saving throw against thunder call is immune to the stunning effect but still takes sonic damage. Beginning this performance is always a standard action. This performance replaces inspire competence. 雷鳴呼び(超常):3レベルで、雷鳴を呼ばうものは耳をつんざくような雷鳴を放つ呪芸を開始できる。 これにより雷鳴を呼ばうものは呪芸のラウンドを費やして、サウンド・バーストの呪文に似た効果を生み出すことができる (同じ射程と効果範囲を持ち、同じセービング・スローが可能)。 7レベルでは、この爆音によって与えられる音波ダメージは3d8に増加する。 このダメージは11レベルでさらに2d8増加し、その後は4レベルごとに増加する。 雷鳴呼びに対するセービング・スローに成功したクリーチャーは、朦朧化効果の影響を受けないが、音波ダメージを受ける。 この呪芸の開始は常に標準アクションである。
このパフォーマンスは自信鼓舞の呪芸を置き換える。
Incite Rage (Su): At 6th level, the thundercaller can induce a furious rage in one creature within 30 feet. This effect functions as the rage spell and lasts as long as the target can hear the thundercaller’s performance. Any unwilling creature targeted is affected if it fails a Will saving throw (DC = 10 + half the thundercaller’s level + the thundercaller’s Charisma modifier). A target that succeeds at its saving throw is immune to this power for 24 hours. The thundercaller cannot target herself with this ability. If the target has the rage class feature, it can instead immediately rage and stay in this rage without consuming rounds of rage per day as long as the thundercaller continues performing. This performance is a mind-affecting effect and relies on audible components. This replaces suggestion and mass suggestion. 激怒煽動(超常):6レベルで、雷鳴を呼ばうものは30フィート以内のクリーチャー1体に激しい怒りを誘発することができる。 この効果はレイジの呪文として機能し、対象が雷鳴を呼ばうものの呪芸を聞くことができる限り持続する。 対象となる不本意なクリーチャーは、意志セービング・スロー(DC = 10 + 雷鳴を呼ばうもののレベルの半分 + 雷鳴を呼ばうものの魅力修正値)に失敗すると影響を受ける。 セーヴに成功した対象は24時間、この能力に対するを完全耐性を有する。 雷鳴を呼ばうものはこの能力で自分自身を対象にすることはできない。 対象が激怒のクラス特徴を持っている場合、代わりに即座に激怒し、雷鳴を呼ばうものが呪芸を続ける限り、1日あたりの激怒ラウンドを消費することなく、この激怒状態を維持することができる。 この呪芸は[精神作用]の能力であり、音声要素に依存する。 これは示唆の詞や群衆示唆の詞を置き換える。
Call Lightning (Su): At 8th level, the thundercaller can use her performance to summon bolts of lightning, as per the spell call lightning. The lightning storm lasts for as long as she continues her performance, calling down one bolt of lightning per round as a standard action. The damage of these lightning bolts can be increased in stormy areas or can be limited as call lightning describes. This performance replaces dirge of doom. 落雷(超常):8レベルになると、雷鳴を呼ばうものはコール・ライトニングの呪文のように呪芸を用いて稲妻を召喚することができる。 稲妻の嵐は本人が呪芸を続ける限り続き、標準アクションとして1ラウンドにつき1本の稲妻を呼び降ろす。 この稲妻のダメージは、嵐の地域では増加し、コール・ライトニング呪文の説明通りに制限を受ける。 この呪芸は悲運の葬送歌を置き換える。
Call Lightning Storm (Su): At 14th level, the thundercaller can use her performance to summon bolts of lightning, as per the spell call lightning storm. The lightning storm lasts for as long as she continues her performance, calling down one bolt of lightning per round as a standard action. The damage of these lightning bolts can be increased in stormy areas or can be limited as call lightning describes. This performance replaces frightening tune. 森雷(Su)。14レベルで、雷鳴を呼ばうものはコール・ライトニング・ストームの呪文のように呪芸を用いて稲妻を召喚することができる。 稲妻の嵐は本人が呪芸を続ける限り続き、標準アクションとして1ラウンドにつき1本の稲妻を呼び降ろす。 この稲妻のダメージは、嵐の地域では増加し、コール・ライトニング・ストーム呪文の説明通りに制限を受ける。 この呪芸は戦慄の音色を置き換える。
Description The horns of three disparate creatures (chimera, dire ram, and satyr) make up this magical instrument, interlocking into one shofar about 2 feet long. Once per day the horn can be blown to affect all allies within 30 feet that can hear it. Affected creatures gain sonic resistance 10 and a +2 bonus on saves against spells and effects that deal sonic damage, are language-dependent, or must be heard to be effective. This protection lasts for 10 minutes. If a bard uses the horn to start a bardic performance, all effects of that performance are calculated as if the bard were 6 levels higher. This doesn't grant the bard access to new bardic performances; it only enhances those to which the bard already has access.
Construction Requirements Craft Wondrous Item, shout; Cost 4,500 gp
《スリー・リーズンズ・トゥ・リヴ》
出典:Plunder and Peril 46ページ オーラ:微弱・力術 術者レベル5 スロットなし 市価9,000gp 重量2ポンド
This cylindrical felt hat, favored by Dawnflower dervishes, grants its wearer a +2 competence bonus on one Knowledge or Perform skill, chosen when the dervish sikke is created. Most dervish sikkes grant bonuses on Knowledge (religion) or Perform (dance) checks.
If the wearer is a bard, he is considered 5 class levels higher for purposes of determining the effects of his bardic knowledge class feature. In addition, the bonuses granted by a bard’s inspire courage and inspire competence class features are increased by 1. Finally, a bard wearing a dervish sikke can take 10 on any Perform skill check he has ranks in.
Construction Requirements Craft Wondrous Item, fox’s cunning, timely inspiration; Cost 5,000 gp